Toelichting doorrekening Bestemmingsreserve Ontwikkeling Apeldoorn (BROA)
1. Inleiding
Ten opzichte van de vorige BROA-doorrekening in de MPB 2017-2020 is één nieuw project opgenomen. Het betreft project Beter Benutten Regio Stedendriehoek (BROA 25.12).
In deze BROA-bijlage wordt dit project nader toegelicht.
2. Financieel-technische actualisatie meerjarendoorrekening BROA
2.1 Financieel technische actualisatie
De BROA is in het kader van de BBB 2018-2021 in financieel-technische zin geactualiseerd. Hierbij zijn de rekeningcijfers 2016 verwerkt. Deze actualisatie heeft plaatsgevonden onder handhaving van bestaand beleid, conform de door de raad laatst vastgestelde BROA (MPB 2017-2020).
Per project is nagegaan
- wat er moet gebeuren met in 2016 niet bestede budgetten;
- in hoeverre de fasering van de opgenomen budgetten over de verschillende jaarschijven op basis van actuele inzichten bijgesteld moet worden. De vertraging in de uitvoering heeft in veel gevallen een herverdeling van de budgetten over de jaarschijven tot gevolg gehad;
Daarnaast is de actualisatie toegelicht en zijn de rekeningcijfers 2016 in de financiële doorrekening verwerkt.
2.2 Percentage onderuitputting
Sinds enkele jaren wordt er op de BROA-ramingen een percentage onderuitputting toegepast. De reden hiervoor was, dat planningen van projecten in de praktijk uitlopen, waardoor aan het eind van het jaar niet alle beschikbaar gestelde budgetten zijn uitgegeven. In de MPB 2017-2020 gingen we uit van 70% uitgaven in het eerste jaar. Gezien de werkelijke uitgaven van 2016 zien we geen aanleiding om de onderuitputting aan te passen. In de huidige doorrekeningen hebben we gerekend met de volgende percentages: 70% in het 1e jaar, 15% in het 2e jaar en 15% in het derde jaar.
3. Resultaten financieel technische actualisatie
De financieel technische actualisatie heeft geleid tot een actuele doorrekening van de BROA. De actualisatie van de projecten heeft ertoe geleid dat de fasering van de meeste projecten is gewijzigd en enkele BROA-projecten financieel zijn afgerond
Zoals bekend, mogen reserves op grond van het landelijk geldende Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) in geen van de jaarschijven een negatieve stand vertonen. De doorrekening van BROA voldoet aan dit criterium. Het eindsaldo in 2026 bedraagt € 358.000.
4. Toelichting budgetten 2017
Om meer inzicht te geven in het verloop van de BROA projecten wordt ook een toelichting gegeven op de projecten die in het lopende begrotingsjaar zijn of worden afgerond. Voor deze projecten is een toelichting opgenomen na het overzicht van de projecten. De lopende en de nieuwe BROA projecten worden evenals in vorige MPB’s toegelicht bij de betreffende begrotingsprogramma’s.
Specificatie van de Bestemmingsreserve Ontwikkeling Apeldoorn (BROA)
(in dit overzicht zijn de vooruit ontvangen bedragen GSO/ISV ook meegenomen)
(bedragen x € 1.000) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bestemmingsreserve Ontwikkeling Apeldoorn (BROA) | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |||
Reserve per 1-1 | 7.168 | 4.818 | 3.755 | 1.838 | 989 | 536 | 442 | 384 | 367 | 358 | |||
Algemene voeding | |||||||||||||
1) | GSO4 (1e tranche), te ontvangen | 11.000 | |||||||||||
tgv. complexen GB | -5.000 | ||||||||||||
- ontvangen in 2012 t/m 2016 | -6.000 | ||||||||||||
nog te ontvangen | 0 | ||||||||||||
2) | GSO4 (2e tranche), te ontvangen | 2.570 | |||||||||||
- ontvangen in 2012 t/m 2016 | -2.570 | ||||||||||||
nog te ontvangen | 0 | ||||||||||||
3) | Investeringsimpuls Provincie (17 mln) | 17.000 | |||||||||||
tgv. reserve herstel onderhoud wegen | -5.000 | ||||||||||||
- ontvangen in 2014 t/m 2016 | -11.000 | ||||||||||||
nog te ontvangen | 1.000 | 500 | 500 | ||||||||||
4) | Bijdrage van de A.D. tbv investeringen | 200 | |||||||||||
5) | Bijdrage van de A.D. MPB 2016-2019 | 475 | |||||||||||
6) | Bijdrage aan de A.D. MPB 2017-2020 (ivm vrijval Zutphensestraat) | -1.000 | |||||||||||
Totaal algemene voeding (excl. 'pm') | -300 | 500 | 475 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Programma 1: Groene Mal | -995 | -81 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Programma 4: Binnenstad | -401 | -31 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Programma 8: Kanaalzone | -50 | -637 | -636 | -150 | -50 | -50 | -61 | 0 | 0 | 0 | |||
Programma 9: Complete wijken | -841 | -125 | -1.789 | -195 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Programma 14: Verkeer (incl. startbudget Tunnel Laan van Osseveld € 0,6 mln) | -33 | -600 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Programma 15: Milieu | -200 | -101 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Programma 16: Overige | -409 | -30 | -20 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Totaal netto onttrekkingen lopend en lopend nieuw beleid | -2.929 | -1.605 | -2.445 | -345 | -50 | -50 | -61 | 0 | 0 | 0 | |||
Verwacht uitgavenpatroon | 2017 | -2.050 | -439 | -439 | |||||||||
- verwachte uitgaven 1e jaar | 70% | 2018 | -1.124 | -241 | -241 | ||||||||
- verwachte uitgaven 2e jaar | 15% | 2019 | -1.712 | -367 | -367 | ||||||||
- verwachte uitgaven 3e jaar | 15% | 2020 | -242 | -52 | -52 | ||||||||
2021 | -35 | -8 | -8 | ||||||||||
2022 | -35 | -8 | -8 | ||||||||||
2023 | -43 | -9 | -9 | ||||||||||
2024 | 0 | 0 | 0 | ||||||||||
2025 | 0 | 0 | |||||||||||
2025 | 0 | ||||||||||||
Saldo per 31-12 (excl. 'pm') | 4.818 | 3.755 | 1.838 | 989 | 536 | 442 | 384 | 367 | 358 | 358 | |||
Uitgaven na 2026 | 0 | ||||||||||||
Eindsaldo | 358 |
Bestemmingsreserve Ontwikkeling Apeldoorn (BROA)
(bedragen x € 1.000)
MOP- programma's | MPB | Restant | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bestemmingsreserve Ontwikkeling Apeldoorn (BROA) | Eenheid | progr./ | t/m | |||||||||||
(bedragen x € 1.000) | taakveld | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |||
Programma 1: Groene Mal | ||||||||||||||
Investeringsimpuls Provincie (€ 17 mln) | ||||||||||||||
3.14 | Herinrichting stadsranden | RL | prog. 3/ | -225 | -15 | |||||||||
5.7 | ||||||||||||||
3.15 | Beekbergsebroek | RL | prog. 3/ | -693 | -15 | |||||||||
Bijdrage derden RWS | 5.7 | 214 | ||||||||||||
3.16 | Betere aansluiting Apeldoorn West en | |||||||||||||
Binnenstad op Berg en Bos | RL | prog. 3/ | -230 | -35 | ||||||||||
5.7 | ||||||||||||||
3.17 | Landschapsbeheer | RL | prog. 3/ | -120 | -16 | |||||||||
5.7 | ||||||||||||||
- bijdrage provincie Gelderland | 59 | |||||||||||||
Totaal A-projecten programma 1 | -995 | -81 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
Programma 4: Binnenstad | ||||||||||||||
Lopende projecten | ||||||||||||||
4.2 | Binnenstad | PJ | prog.9/ | -80 | -31 | |||||||||
8.1 | ||||||||||||||
4.3 | Binnenstad GSO-4 | PJ | prog.9/ | |||||||||||
(€ 1 mln uitgaven bij Brinkpark) | 8.1 | |||||||||||||
Investeringsimpuls Provincie (17 mln) | ||||||||||||||
- Binnenstad, herinrichting binnenstad | ||||||||||||||
en bereikbaarheid, fietsparkeren | -406 | |||||||||||||
Molenstraat Centrum | ||||||||||||||
- BDU subsidie | 85 | |||||||||||||
(ontv. subsidie 2014/2015 € 340.000) | ||||||||||||||
Totaal A-projecten programma 4 | -401 | -31 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
Programma 8: Kanaalzone | ||||||||||||||
ISV-3 subsidie: € 1,7 mln | ||||||||||||||
Lopende projecten | ||||||||||||||
14.1 | Kanaalzone | RL | prog. 9/ | |||||||||||
3.2 | ||||||||||||||
- Aanleg kade Pilot Zuid | 0 | -587 | -586 | -100 | ||||||||||
Kanaalzone projectbureau | PJ | prog. 9/ | -50 | -50 | -50 | -50 | -50 | -50 | -61 | |||||
3.2 | ||||||||||||||
Investeringsimpuls Provincie (17 mln) | ||||||||||||||
Kanaalzone Vlijtsepark | 0 | |||||||||||||
Totaal A-projecten programma 8 | -50 | -637 | -636 | -150 | -50 | -50 | -61 | 0 | 0 | 0 | ||||
Programma 9: Complete Wijken | ||||||||||||||
Lopende projecten | ||||||||||||||
9.4 | Wijken - De Maten (GSO-4) | POW | prog. 1/ | |||||||||||
0.1 | ||||||||||||||
Investeringsimpuls Provincie (17 mln) | ||||||||||||||
De Maten vitaal | -276 | |||||||||||||
9.5 | Wijken - Orden/Kerschoten (GSO-4) | POW | prog. 1/ | |||||||||||
0.1 | ||||||||||||||
Investeringsimpuls Provincie (17 mln) | ||||||||||||||
Duurzame aanpak winkelcentrum Kerschoten | -190 | |||||||||||||
Investeringsimpuls Provincie (17 mln) | ||||||||||||||
9.6 | Verduurzamen van voorzieningen in wijken | prog. 9/ | ||||||||||||
en dorpen | 8.1 | |||||||||||||
- plannen en projecten | POW | -45 | ||||||||||||
Investeringsimpuls Provincie (17 mln) | ||||||||||||||
9.7 | Verbeteren kwaliteit parken | POW | prog. 9/ | -282 | ||||||||||
8.1 | ||||||||||||||
- bijdrage BROA 15.2 Zuid | 270 | |||||||||||||
- overige bijdragen waterschap | 3 | |||||||||||||
15.1 | Wijkontwikkelingsplan Zevenhuizen | PROJ | prog. 9/ | -25 | -125 | -194 | -195 | |||||||
('t Podium/openbare ruimte) | 8.1 | |||||||||||||
15.2 | Wijkontwikkelingsplan Zuid | PROJ | prog. 9/ | -296 | ||||||||||
8.1 | ||||||||||||||
15.3 | ISV-3 budget parkeergarage Anklaar | RL | prog. 3/ | -1.595 | ||||||||||
2.2 | ||||||||||||||
Totaal A-projecten programma 9 | -841 | -125 | -1.789 | -195 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
Programma 14: Verkeer | ||||||||||||||
Lopende projecten | ||||||||||||||
11.0 | Infrastructuur Oostzijde stad/Omnisport/ | RL | prog. 3/ | -33 | ||||||||||
verdubbeling Zutphensestraat | 2.1 | |||||||||||||
25.11 | Startbudget Tunnel Laan van Osseveld | RL | prog. 3/ | -600 | ||||||||||
2.1 | ||||||||||||||
25.12 | Beter Benutten Regio Stedendriehoek | |||||||||||||
- bevorderen fietsgebruik en vermindering | ||||||||||||||
verkeersdruk NW Apeldoorn dmv busvervoer | -456 | |||||||||||||
- bijdrage regio stedendriehoek | 456 | |||||||||||||
Totaal A-projecten programma 14 | -33 | -600 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
Programma 15: Milieu | ||||||||||||||
ISV subsidie 2005-2007: € 0,254 mln | ||||||||||||||
27.1 | Bodemmodule | RL | prog. 4/ | -200 | -101 | |||||||||
7.4 | ||||||||||||||
Totaal A-projecten programma 15 | -200 | -101 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
Programma 16: Overige | ||||||||||||||
Lopende projecten | ||||||||||||||
30.5 | Investeringen 2014-2017 | prog.1/ | ||||||||||||
- ondersteuning startende ondernemers | S&R | 0.1 | -40 | -30 | -20 | |||||||||
- ondernemende stad, toerisme, | ||||||||||||||
comfortabele stad, citymarketing | S&R | -277 | ||||||||||||
- topsportevenementen (o.a. Giro d'Italia) | JZW | -100 | ||||||||||||
30.6 | Regio archeologie | RL | prog. 1/ | -14 | ||||||||||
- bijdrage deelnemende gemeenten | 0.1 | |||||||||||||
Regio Stedendriehoek | 22 | |||||||||||||
Totaal A-projecten programma 16 | -409 | -30 | -20 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
TOTAAL | -2.929 | -1.605 | -2.445 | -345 | -50 | -50 | -61 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting in 2017 af te ronden A-projecten BROA
Programma 4: Binnenstad
MPB programma/taakveld 9/8.1
BROA 4.3 Binnenstad – GSO-4 en overige subsidies
Met het restant budget van de Robuuste Investeringsimpulssubsidie van de provincie van € 0,7 miljoen worden in 2017 de laatste werkzaamheden aan de infrastructuur in de binnenstad uitgevoerd. Dit zijn dan met name de aanpassingen in Molenstraat Centrum en zullen er werkzaamheden plaatsvinden om de doorstroming en fietsenstallingen te verbeteren. De overige projecten zijn grotendeels afgerond en verrekend; in 2018 worden de afrekeningen gevolgd door accountantsverklaringen.
Programma 9: Complete wijken
MPB programma/taakveld 1/0.1
BROA 9.4 Wijken – De Maten (GSO-4) en De Maten vitaal (investeringsimpuls)
In 2017 zullen de pilot De Dreven en het verduurzamen van woningen worden voortgezet. Daarnaast zal de Revitalisering van winkelcentrum De Maat uitgevoerd worden, de bewegwijzering in winkelcentrum Eglantier worden geplaatst en zullen diverse revitaliserings- en sociale projecten verder opgepakt worden. Tevens zal in 2017 het uitgeven van de maandelijkse wijkkrant worden voortgezet, waarmee ontmoeting, verbinding en samenwerking worden gestimuleerd .
MPB programma/taakveld 1/0.1
BROA 9.5 Wijken – Orden en Kerschoten (GSO-4) en Duurzame aanpak winkelcentrum Kerschoten
In 2017 wordt de openbare ruimte van winkelcentrum Kerschoten opgeknapt in samenhang met het boven de grond halen en door het winkelcentrum leiden van de beek.
MPB programma/taakveld 9/8.1
BROA 9.6 Verduurzamen van voorzieningen in wijken en dorpen
Dit project betreft het verduurzamen en toekomstbestendig en multifunctioneel maken van buurt- en dorpshuizen met aandacht voor klimaat(adaptie), energieverbruik en sociale cohesie. In 2017 zal een besluit genomen worden over één nog openstaande aanvraag. Verder zullen er 8 definitieve subsidie-afrekeningen plaatsvinden.
MPB programma/taakveld 9/8.1
BROA 9.7 Verbeteren kwaliteit parken
In 2017 zal de uitvoering van de revitalisering Zuiderpark fase 2 plaatsvinden. De asfaltpaden worden hersteld, de hondenuitlaatplaats en de promenade Dok Zuid worden aangelegd. Om dit te dekken vindt er een bijdrage plaats vanuit de BROA Zuid 15.2 van € 270.000.
MPB programma/taakveld 9/8.1
BROA 15.2 Wijkontwikkelingsplan Zuid
Het restantbudget van WOP Zuid wordt aangewend voor de eerste fase van het opknappen van het Zuiderpark (bijdrage van € 270.000 aan BROA 9.7) en afwerking van plinten in de Vogelbuurt na afronding van de woningbouw.
Programma 14: Verkeer
MPB programma/taakveld 3/2.1
BROA 11.0 Infrastructuur Oostzijde stad/Omnisportcentrum
Dit project betreft het verdubbelen van de Zutphensestraat en de aanpassing van kruispunten. Voor 2017 worden nog (beperkt) kosten gemaakt voor een monitoringsprogramma dat in het bestemmingsplan is vastgelegd.
MPB programma/taakveld 3/2.1
BROA 25.12 Beter Benutten Regio Stedendriehoek
Doel van Beter Benutten is om het aantal autoritten dat vertraging oploopt in de spits, te reduceren. Tussen het centrum en Apeldoorn Zuid en in het noordwestelijke deel van Apeldoorn komen veel vertraagde autoritten voor. Door het asfalteren van tegelfietspaden tussen het centrum en Apeldoorn Zuid wordt het aantrekkelijker voor automobilisten om te gaan fietsen. In het noordwestelijke deel van de stad wordt busvervoer aangeboden voor bezoekers van recreatieparken in Hoenderloo die de Apeldoornse attracties willen bezoeken. Voor het asfalteren van fietspaden is een eerste voorschot aangevraagd, te weten € 213.329. Daarmee is de helft van de geselecteerde fietspaden gerealiseerd.
De overige fietspaden worden in 2017 geasfalteerd. Aangezien de kosten hiervan naar verwachting hoger zullen uitvallen, is aan het ministerie een extra subsidiebudget gevraagd. Hierover is nog geen beslissing genomen. Het project met het busvervoer zal in z'n geheel in 2017 worden uitgevoerd.
Programma 16: Overige
MPB programma/taakveld 1/0.1
BROA 30.6 Regio archeologie
Het project regio archeologie is een samenwerking tussen de gemeenten Brummen, Epe, Lochem, Voorst en Apeldoorn. Dit project wordt ondersteund door de provincie Gelderland door een subsidie van € 51.200. De subsidie is bestemd voor:
- het adviseren van gemeenten op het gebied van archeologie;
- het initiëren van voorlichting, educatie en bevorderen draagvlak;
- het beoordelen van de kwaliteit van archeologisch onderzoek;
- inbedding archeologie in RO beleid;
- advisering beheer en behoud archeologische monumenten
De regio archeoloog voert de opdracht voor de 5 gemeenten uit. De gemeente Apeldoorn voert de regie van dit project uit. Elke gemeente draagt bij in de kosten. In 2017 moet een verantwoording (inhoudelijk en financieel) naar de provincie worden gezonden. Na goedkeuring zal de provincie de resterende subsidie (€ 17.000) uitkeren.