Ambities & speerpuntenDoelen, prestaties & nieuwe ontwikkelingenRisico'sFinanciënVerbonden partijenDoelen & Prestaties1. Het zorgen voor een betaalbare, voldoende beschikbare en kwalitatief goede woningvoorraad in Apeldoorn en het actief bijdragen aan de ontwikkeling van de stad en de dorpenDoelstellingen1. Het zorgen voor een betaalbare, voldoende beschikbare en kwalitatief goede woningvoorraad in Apeldoorn en het actief bijdragen aan de ontwikkeling van de stad en de dorpenOmschrijving-Welke prestaties gaan we leveren?De basis voor de nieuwe woonagenda vormt het document uit 2014. In deze woonagenda staan de drie hoofdopgaven en agendapunten waar wij als gemeente energie en geld op inzetten. Hieronder in het kort wat dit betekent voor de nieuwe woonvisie die opgesteld gaat worden in 2017.Bewaking van de volkshuisvestelijke basis door regie op adequate huisvesting voor kwetsbare huishoudens op de woningmarkt. Ook in 2018 worden nieuwe prestatieafspraken gemaakt met de grootste Apeldoornse woningcorporaties in samenspraak met de huurdersbelangenorganisaties en op basis van de nieuwe woonvisie;Beheer van de bestaande (buiten)stad; het maken van afspraken en ondersteuning bieden bij initiatieven om de aantrekkelijkheid van de woningvoorraad op peil te houden. In 2018 gaat het in bijzonder om het ondersteunen van de ambitie voor energieneutraliteit in 2030, onder andere door inzet van de stimuleringsgelden volkshuisvesting;Sturing op nieuwbouw in een marktmeesterrol. Na uitvoering van het Afwegingskader woningbouw 2016 t/m 2019 dat heeft geleid tot een selectie van planinitiatieven voor de korte termijn, krijgt in 2018 de verdere kwalitatieve sturing op de totale programmering aandacht, in samenhang met de nieuw opgestelde woonvisie. De vraag naar woningen in Apeldoorn stijgt op verschillende fronten. In onze uitleggebieden Zuidbroek en Groot Zonnehoeve is de vraag flink toegenomen. Daarnaast heeft de transformatie van kantoorgebouwen naar woningen voor 1 en 2 persoonshuishoudens een vlucht genomen. De afgelopen twee jaar is er aan de woningmarkt en vooral aan de binnenstad een flink aantal woningen toegevoegd. Een kwalitatief goede ontwikkeling die echt een bijdrage levert aan de leefbaarheid van de binnenstad. Bovengenoemde groei is ook zichtbaar in de groeiprognoses voor de regio en specifiek voor Apeldoorn. De laatste berichtgeving laat zien dat Apeldoorn ook steeds aantrekkelijker wordt als overloopgebied voor de randstad. Voor meer informatie verwijzen we naar: Woonagenda Apeldoorn 2014-2018 (2014) Op aangeven van de nieuwe Woningwet wordt met nieuw elan gezamenlijk met woningcorporaties en huurdersbelangenorganisaties gekeken naar de opgaven in de sociale huursector. Met de nieuwe woonvisie kunnen in 2018 volwaardig ‘tripartiet’ met hen afspraken gemaakt worden. Hierbij helpt ook de vergrootte financiële transparantie in het investeringsvermogen van corporaties. Indicatoren2. Het stimuleren van de veelzijdige economie van ApeldoornDoelstellingen2. Het stimuleren van de veelzijdige economie van ApeldoornOmschrijving-Welke prestaties gaan we leveren?De komende jaren investeren we in een goede en verdere uitvoering van het programma De Ondernemende Stad:we versterken de kwalitatieve en kwantitatieve match tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarktwe faciliteren het topsectorenbeleid (IT, zorg, vrijetijdssector, maakindustrie/cleantech en logistiek)we ondersteunen (kleine) initiatieven en starterswe zorgen samen met het bedrijfsleven voor een goed vestigingsklimaat en aantrekkelijke werklocatieswe werken met bedrijven en onderwijs samen aan kenniscentrawe werken samen met partners uit de regio aan versterking van de cleantech-sectorDe Veluwe als het sterkste toeristische gebied van Nederland met de mooiste natuur. Het realiseren van deze ambitie is een grote en lastige opgave, omdat de concurrentie met andere regio’s in rap tempo toeneemt en de Veluwe achter blijft. Apeldoorn zal als grootste gemeente op de Veluwe hieraan stevig moeten bijdragen. Door uitvoering te geven aan het programma Welkom in Apeldoorn op de Veluwe gaan we hiermee flink aan de slag.Daarnaast stuurt de gemeente programmatisch en ruimtelijk op het economisch vastgoed in haar stad. De detailhandelsvisie en de kantorenprogrammering geven aan investeerders duidelijkheid op welke plekken in de stad en dorpen we ruimte bieden. We faciliteren hierbij initiatieven die een kwaliteitsimpuls voor de economische structuur betekenen en stimuleren het gebruik van leegstaand vastgoed. Daarnaast geven we uitvoering aan de opgaven die uit het beleid naar voren komen. Voor meer informatie verwijzen we naar: Koersdocument Kantorenmarkt Apeldoorn (2016), Detailhandelsvisie 2014-2019 (2014), Programma De Ondernemende Stad (2014), Programma Welkom in Apeldoorn op de Veluwe (2016). Indicatoren3. Dienstverlening in de fysieke leefomgeving: eenvoudig, beter en sneller en het bewaken van de kwaliteit van de bebouwde omgevingDoelstellingen3. Dienstverlening in de fysieke leefomgeving: eenvoudig, beter en sneller en het bewaken van de kwaliteit van de bebouwde omgevingOmschrijving-Welke prestaties gaan we leveren?Zoals het er nu naar uitziet zal het aantal vergunningaanvragen na inwerkingtreding van de Omgevingswet gaandeweg worden beperkt maar vragen de aanvragen die nog over blijven om meer maatwerk. Geen vergunningen voor projecten die passen binnen de regels maar alleen nog voor projecten die juist van de kaders afwijken. Daarnaast wordt het creëren van draagvlak belangrijk. Omwonenden hoeven voortaan niet meer in de krant te lezen dat er al een vergunning is verleend maar worden vooraf (actief) betrokken in het proces. Dit betekent dat de lijn die al is ingezet bij het opstellen van bestemmingsplannen (“Samen voor kwaliteit”), wordt doorgezet en dat participatie een belangrijk onderdeel zal zijn van het besluitvormingsproces. Ook de nieuwe welstandsnota 2017-2020 ‘Aantrekkelijk Apeldoorn’ stelt de dialoog centraal. En dit alles binnen strakke termijnen zoals de Omgevingswet die voorschrijft (steronderwerp 9.1).Tot de inwerkingtreding van de nieuwe Omgevingswet (voorzien per 1 juli 2019) blijven de huidige structuurvisies en bestemmingsplannen de juridische basis voor de ruimtelijke ontwikkeling. Als het gaat om de actualisering van bestemmingsplannen beperken we ons tot de plannen die om inhoudelijke redenen om een herijking vragen. Andere plannen die nog voor de komende tijd op de rol staan worden opgeschort en zullen t.z.t. worden opgepakt zodra de blauwdruk voor het Apeldoornse omgevingsplan bekend is.Met de invoering van de wet Kwaliteitsborging voor het bouwen (inwerkingtreding nog niet bekend) wordt een deel van de vergunningverlening uit de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) geprivatiseerd. Concreet betekent dit dat de technisch-inhoudelijke toetsing van de omgevingsvergunning aan het Bouwbesluit en het toezicht op de bouw voortaan aan marktpartijen (kwaliteitsborgers) wordt overgelaten. Dit heeft consequenties voor de organisatie en werkwijze van het gemeentelijke bouw- en woningtoezicht. Vooruitlopend op deze wet hebben we al maatregelen getroffen in de vorm van capaciteitsinzet via een flexibele schil.De wet Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) is op 14 april 2016 in werking getreden. Dit betreft een uitbreiding van de Wabo en stelt (minimale) kwaliteitseisen op het gebied van de uitvoering van de VTH-taken. Voor de taken die bij de gemeente zijn belegd geldt de zorgplicht. Dit moet worden ingevuld aan de hand van een systematiek waarbij vooraf een planning wordt gemaakt c.q. prioriteiten worden gesteld en waarover dan vervolgens achteraf verantwoording plaatsvindt (door college aan gemeenteraad). De wet VTH wordt evenals de Wabo t.z.t. geïntegreerd in de Omgevingswet.De bevindingen uit de evaluatie van het Strategisch Handhavingsplan 2014-2017 en de aansluitende overwegingen uit de PMA zijn verwerkt in het Handhavingsuitvoeringsprogramma Ruimtelijke Ordening en Bouwen 2017: Slim Handhaven. De formatieuitbreiding wordt ingezet op kerntaken en beoogt een verbetering in de dienstverlening, vooral in de communicatie met inwoners, bedrijven, instellingen, en interne en externe (handhavings)partners. Hierdoor kunnen we sneller reageren, efficiënter werken en meer effect bereiken. Voor meer informatie verwijzen we naar: welstandsnota 2017-2020 Aantrekkelijk Apeldoorn), www.ruimtelijkeplannen.nl, Handhavingsuitvoeringsprogramma Ruimtelijke Ordening en Bouwen 2017 Nieuwe ontwikkelingenInmiddels is het implementatietraject gestart en is de gemeenteraad geconsulteerd door de startnotitie 'De Omgevingswet in Apeldoorn' en het Programmaplan 2017-2020 als onderdeel van het programma (055) Eenvoudig Beter. Het doel van dit plan is de gemeentelijke organisatie tijdig klaar te stomen voor de Omgevingswet. Dit betekent niet alleen dat de nieuwe winkel op de datum van de inwerkingtreding van de Omgevingswet klaar moet zijn maar ook dat de winkel gedurende de verbouwing (het implementatietraject) open moet blijven.Het mag duidelijk zijn dat het implementatietraject het nodige vraagt van de huidige ambtelijke organisatie. Ook de mate waarin de samenleving wordt betrokken heeft invloed op de kosten van het implementatietraject. In deze MPB zijn de meerkosten voor 2018 geraamd op € 0,475 miljoen, in 2019 op € 0,4 miljoen en in 2020 op € 0,65 miljoen. Onze inzet is maximale participatie en een zorgvuldige implementatie van de Omgevingswet. 4. Inzet op de ruimtelijke kwaliteit van de stadDoelstellingen4. Inzet op de ruimtelijke kwaliteit van de stadOmschrijving-Welke prestaties gaan we leveren?De ruimtelijke kaders zijn nu vastgelegd in (structuur)visies en bestemmingsplannen. Deze zullen verdwijnen en opgaan in een omgevingsvisie en het omgevingsplan. Ruimtelijke kwaliteit is niet langer meer sectoraal maar vraagt om een integrale benadering waarbij vooral de doelstellingen centraal staan. De welstandsnota 2017-2020 ‘Aantrekkelijk Apeldoorn’ is opgesteld op een manier die past bij de Omgevingswet. Geen waslijst aan regeltjes, maar doelen die initiatiefnemers helpen bij het vormgeven van hun plannen.De binnenstad is het visitekaartje voor de stad! We zetten daarom in op de ambities die wij hebben met onze binnenstad:1. De compacte en complete binnenstad2. De bereikbare binnenstad3. De verblijfskwaliteit van de binnenstad: groen, water, openbare ruimte en gevels Apeldoorn verbetert de ruimtelijke kwaliteit van de stad. Inmiddels zijn diverse projecten afgerond. Vanuit het noordelijk deel van het centrum is naar het zuiden toegewerkt. Voor het verbeteren en verhogen van de vitaliteit van de binnenstad zijn met inzet van provinciale middelen diverse projecten in uitvoering gegaan. De herinrichting van de openbare ruimte van het voetgangersdomein springt daarbij het meest in het oog (Grifthof).Plannen zijn gemaakt voor de herinrichting van Beekstraat, Marktstraat en Marktplein. Hiervoor is een ontwerp- en uitvoeringsplan opgesteld dat past bij de beoogde kwaliteit en rekening houdt met de functies van het gebied. Integraal onderdeel van de plannen is de relatie met aanpalende ambities van Apeldoorn zoals duurzaamheid en het toeristisch toplandschap. De programma’s Kanaaloevers en Kanaalzone zijn samengevoegd tot Kanaalzone 2.0. Voor de Kanaalzone 2.0 zijn in het Uitvoeringsplan 2017-2025 nieuwe accenten gelegd zoals klimaatadaptatie, cultuurhistorie en hergebruik. Het geeft een actueel overzicht van de projecten binnen de Kanaalzone en legt een strategische basis voor nieuwe ontwikkelingen. Een belangrijk project is de ontwikkeling van de vml. Remeha/kwekerij locatie omdat daarmee een aantal doelstellingen uit het stadscontract kan worden gehaald. Naast verbetering van de ruimtelijke kwaliteit wordt een omvangrijke bodemsanering opgelost en wordt een aantrekkelijke groene verbinding tussen het Kanaal en Marialust gemaakt.De plannen in de Schatkamer van Zuid worden afgebouwd en de openbare ruimte inclusief kade langs het Kanaal wordt ingericht.Zwitsal zal zich verder ontwikkelen en nog meer onderdeel van de stad gaan uitmaken. Nog dit jaar leggen we de fietsroute langs het kanaal aan waarmee een belangrijke schakel wordt gemaakt tussen het centrum en het buitengebied. Nieuwe huurders en evenementen dragen bij aan het verder verlevendigen van het Zwitsalterrein.Op de Ambelt locatie aan de Noorderlaan wordt gekeken naar de mogelijkheid om deze locatie om te zetten naar woningbouw dat bijdraagt aan een aantrekkelijke oever (naar het voorbeeld van de Vlijtsekade). Hoewel de Kanaalzone inzet op meer gemengde functies is woningbouw van grote toegevoegde waarde om de kwaliteit en de sociale veiligheid in het openbaar gebied te vergroten. Voor meer informatie verwijzen we naar: Regieplan Binnenstad, Structuurvisie voor de Binnenstad van Apeldoorn (2010) Nieuwe ontwikkelingenDe gemeente Apeldoorn heeft de ambitie om de binnenstad van een 6,5 naar een 8 te brengen. Door het project als één van de onderdelen van het strategisch kader te benoemen is duidelijk kenbaar gemaakt dat de raad groot belang hecht aan het slagen van dit project. In het in 2010 vastgestelde regieplan zijn de contouren vastgelegd waarbinnen de uitwerking zijn beslag krijgt. In 2016 worden nog diverse kleine werken uitgevoerd aan het Caterplein en wordt de Brinklaan financieel afgewikkeld. Voor programmamanagement Binnenstad is budget opgenomen tot en met 2018. De bouw van 70 woningen die in 2015 is gestart, is deels opgeleverd in 2016. De afronding hiervan wordt verwacht in 2017. Vanuit het waterschap is een bijdrage ontvangen voor het afkoppelen van hemelwater. Hiervoor worden in de openbare ruimte voorzieningen aangelegd zoals wadi's en open parkeerplekken. Fase 2b, 2c en 3 van 't Podium zullen de komende jaren door Ons Huis worden ontwikkeld. De gemeente faciliteert deze ontwikkeling waarbij onze apparaatskosten de komende jaren ten laste van dit BROA-budget komen. Fase 4 is het gebied dat nu in gebruik is ten behoeve van het tijdelijk winkelcentrum Anklaar. Naar verwachting zal het tijdelijk winkelcentrum in 2e kwartaal 2018 verdwijnen, omdat het nieuwe winkelcentrum dan in gebruik kan worden genomen. De ontwikkeling van fase 4 kan dan ook niet eerder plaatsvinden dan vanaf het 3e kwartaal 2018.De sloop van de veldwachterswoning in Loenen is gerealiseerd en er zijn daarom geen middelen in de MPB opgenomen. Daarmee is motie 29 VJN 2016 uitgevoerd. Er rust geen woonbestemming meer op dit gebied en het staat nu als openbare ruimte te boek. Voor het ontwerp en de herinrichting is nog geen budget gereserveerd. In samenspraak met bewoners en de dorpsraad moet het gebied nu heringericht worden. Er is op dit moment geen inschatting te maken welk budget nodig is voor dit project, het ontwerp en de inrichting. Wij stellen voor een pm-post op te nemen per 2019.Wij willen de ruimtelijke kwaliteit van de hele binnenstad op hoger niveau krijgen. Dit betekent voor de komende jaren planvorming voor fase 3 van de openbare ruimte, met als uitvoeringsgebied Marktplein, Marktstraat, Beekstraat, Kanaalstraat en Hofstraat en nog een deel Hoofdstraat tussen de Kanaalstraat en de Kalverstraat. Nadruk ligt op verbetering van de ruimtelijke kwaliteit met grote kansen voor synergie tussen economie, mobiliteit, ecologie, groen, water en klimaatadaptatie. Naast het versterken van de basis willen wij “een tandje bij schakelen”. Investeringen in aansprekende elementen die de aantrekkelijkheid van de binnenstad vergroten. Zoals (tijdelijke) spel- en kunstobjecten. Het succesvolle gevelfonds wordt gecontinueerd alsmede het creëren van meer ruimte voor overdekt fietsparkeren. In het licht van grote (private) investeringen (zoals herontwikkeling voormalige V&D-pand, Oranjerie en andere bouwplannen) en opwaartse economische ontwikkelingen, wordt een vernieuwd perspectief voor de binnenstad opgesteld. Dit is als opvolger van het bestaande Regieplan, waarbij we boven de nu ingezette ontwikkelingen uitstijgen en aspecten als demografische ontwikkelingen, mobiliteit, wonen integreren in de binnenstadsontwikkeling. Projecten binnenstad€ 9.080.000 Markthof, Grifthof, Beekstraat, Marktstraat, Marktplein, fietsenstalling Marktplein, Hoofdstraat Zuid, Hofstraat/Kanaalstraat, fietsenstalling Hofstraat/Kanaalstraat, waarvan een bedrag van € 2.015.000,- binnen beschikbare middelen is gedekt. Spel, beleven en mobiliteit€ 600.000 Ruimtelijke kwaliteit: Gevelfonds, Caterplein/Museumpassage€ 700.000 Spel & bewegen: tijdelijke spelelementen, icoon€ 350.000 Mobiliteit en duurzaamheid Groots denken in de binnenstad (opvolger Regieplan)€ 300.000 Integraal toekomstperspectief binnenstad makenBij de behandeling van de Voorjaarsnota is de motie (M17 Motie KOR) rond kunst in de openbare ruimte aangenomen. De integratie van beeldende kunst in de openbare ruimte vormt een wezenlijk onderdeel van de uitwerking van de ontwerpopgaven. Het geeft een extra dimensie aan de beleving en waardering van de ruimte. De meerwaarde kan nog verder worden vergroot door kunst meer te laten zijn dan losse objecten, maar het ook gebruikswaarde te geven en een bijdrage te laten leveren aan het versterken van de identiteitsbepalende aspecten van Apeldoorn. We zoeken binnen de voorliggende opgaven naar ruimtelijke oplossingen geïntegreerd met uitingen van kunst.5. De ontwikkeling en uitgifte van gronden door het grondbedrijf ten behoeve van het realiseren van ruimtelijke programma'sDoelstellingen5. De ontwikkeling en uitgifte van gronden door het grondbedrijf ten behoeve van het realiseren van ruimtelijke programma'sOmschrijving Welke prestaties gaan we leveren?de ontwikkeling van Zuidbroek en Groot Zonnehoeve waar het zwaartepunt van de nieuwe woningbouwproductie voor de uitleggebieden van de gemeente Apeldoorn ligthet grootste gemeentelijke woningbouwprogramma in het stedelijke gebied zit in de ontwikkeling van Haven Centrum welke in 2018 in uitvoering zal zijnstedelijke vernieuwing met de programma’s Kanaalzone en Binnenstad (Kanaaloevers, Marktstraat/ Beekstraat en stationsgebied)de ontwikkeling van bedrijventerreinen met de focus op Stadhoudersmolen, Apeldoorn Noord II en de Ecofactorij Daarnaast geeft het Grondbedrijf uitvoering aan de dossiers uit het Meerjaren Perspectief:het uitwerken van de kaderwijziging voor de ontwikkeling Groot Zonnnehoevede invulling vanuit het vrijgevallen woningbouwcontingent (stuurgroep Grondbedrijf), alsmede de invulling van de uitslag van het afwegingskader Woningbouw 2016 t/m 2019 (Call)het in kaart brengen van de effecten en van nieuwe wetgeving (Omgevingswet, Besluit Begroting en Verantwoording en de Vennootschapsbelasting voor Overheidsonderneming)het uitwerken van het gebiedsoverstijgende kostenverhaal (bovenwijks en bijdrage ruimtelijke ontwikkeling) Openheid en transparantie zijn belangrijk in de Apeldoornse grondportefeuille, waarbij het uitwerken en actualiseren van het Meerjaren Perspectief Grondexploitaties (MPG) een belangrijke rol speelt. Jaarlijks wordt hierbij een herziene begroting van het Grondbedrijf opgesteld. Deze is geen onderdeel van de MPB, maar zal via het MPG aan uw raad worden aangeboden. In het Meerjaren Perspectief Grondexploitaties is de meerjaren programmering voor de verschillende jaarschijven opgenomen. Voor jaarschijf 2018 is de programmering:Woningbouw * 349 stuksBedrijventerreinen 5,9 hectareKantoren 1.900 m2Maatschappelijke doelen 15.602 m2Overige 26.335 m2 Voor meer informatie verwijzen wij naar: Uitvoeringskader Grondbedrijf (2017), Meerjaren Perspectief Grondexploitaties (2017), Koersdocument Kantorenmarkt Apeldoorn (2016)Nieuwe ontwikkelingenHet doel is om de Kanaalzone via een integrale ontwikkelings- en realisatiestrategie tot ontwikkeling te brengen, waarbij de centrale noord-zuid as getransformeerd dient te worden in een gemengd stedelijk gebied voor wonen, werken en voorzieningen. De gemeente heeft de regierol gedurende de projectperiode (tot 2025). Sturing vindt plaats op twee niveaus: op programmaniveau en op projectniveau. Sturing op programmaniveau is het sturen op samenhang en prioriteiten. De gelden die binnen de BROA-kanaalzone nog beschikbaar zijn, zijn met name bedoeld voor Pilot zuid en de Kanaalzone in het algemeen. Onderdeel van Pilot zuid is de herinrichting van de kade die voor de komende periode wordt voorzien. Hiervoor is ca € 0,9 mln binnen de BROA beschikbaar. Daarnaast kent de BROA nog een buffer (€ 0,3 mln) voor het opvangen van tegenvallers binnen grondexploitaties. Voor het programmamanagement is jaarlijks een bedrag van € 50.000 beschikbaar om de diverse ontwikkelingen in samenhang te bezien en aan te sturen.