Ambities & speerpuntenDoelen, prestaties & nieuwe ontwikkelingenRisico'sFinanciënVerbonden partijenDoelen & Prestaties1. Een schone leefomgeving creëren door zo min mogelijk afval te produceren, zo maximaal mogelijk grondstoffen te scheiden en deze zo lang mogelijk circulair te houdenDoelstellingen1. Een schone leefomgeving creëren door zo min mogelijk afval te produceren, zo maximaal mogelijk grondstoffen te scheiden en deze zo lang mogelijk circulair te houdenOmschrijvingRecycling en gescheiden inzameling is in Apeldoorn al heel gewoon. Van 241 kilo per persoon per jaar in 2002, via 205 kilo in 2004 naar nog maar 134 kilo restafval in 2016. Het is duidelijk dat de inwoners van Apeldoorn de weg naar de juiste voorzieningen steeds beter vinden. Het is de weg naar minder restafval die met het ‘afvalplan 2008-2012’ al was ingeslagen. In dit plan was de doelstelling om in 2012 nog maar 150 kilo restafval per persoon per jaar te hebben, een doelstelling die gehaald werd. Deze lijn naar minder restafval zal worden doorgezet en is verwoord in het nieuwe afvalplan of beter recycleplan. Inzet is om, voor iedereen, de service op grondstoffen zo maximaal mogelijk vorm te geven. Omgekeerd inzamelen is daarbij een belangrijk onderdeel.Welke prestaties gaan we leveren?Uitvoeren van het nieuwe recycleplan ‘recycleservice 2025’. Hierdoor worden vervolgstappen gezet naar minder restafval per persoon per jaar in 2025.Zorgdragen dat de inwoners in Apeldoorn voldoende op de hoogte zijn van de mogelijkheden van betere afvalscheiding.Zorgdragen dat er voldoende en goed functionerende voorzieningen zijn om zo maximaal mogelijk afval te scheiden (service op grondstoffen aan huis maar ook voor mensen met een zorgindicatie); Nieuwe ontwikkelingenWij willen ook na 2018 de samenwerking van het bedrijfsleven in AREA055 en het aanjagen vanuit de gemeente continueren. Daarnaast is voortzetting van de huidige samenwerking in de Cleantech Regio met het bedrijfdsleven, het onderwijs, de bewoners en overheden van belang om onze ambities te halen. Niet alleen voor het thema Cleantech werk, maar ook voor de energietransitie, klimaat en circulaire economie. Voor het continueren van de bijdrage in AREA055 en voortzetting van de aanjaagfunctie van de gemeente is vanaf 2019 structureel € 100.000 nodig. Voor het voortzetten van onze bijdrage aan de Cleantech Regio is vanaf 2020 structureel € 125.000 nodig.In 2017 is het recycleplan vastgesteld en dit zal in de periode 2018-2020 uitgevoerd worden. De ambitie reikt verder maar de inzet is om in 2019/2020 of bij het halen van 80 kilo restafval per persoon per jaar een evaluatiemoment in te lassen. Met name om naar de houdbaarheid van het financiële systeem (diftar) te kijken. Het plan richt zich op recycling van het afval van huishoudens. Afgelopen jaar zijn we parallel aan het recycleplan ook aan de slag gegaan met de invulling van de circulaire economie in Apeldoorn (en de regio). In 2018 zal dit nog nadrukkelijker handen en voeten krijgen. Inzet is om dit zoveel mogelijk ‘hands on’ te doen. In huis (inkoop) maar ook daarbuiten. Wij willen als grote gemeente in onze regio het initiatief nemen waar het gaat om pilots die innovatief van karakter zijn. Voor 2018 is hiervoor eenmalig € 150.000 nodig. Indicatoren2. Een goede fysieke leefomgeving creëren door regulering op basis van milieutoezicht, -handhaving, vergunningverlening en milieuadviseringDoelstellingen2. Een goede fysieke leefomgeving creëren door regulering op basis van milieutoezicht, -handhaving, vergunningverlening en milieuadviseringOmschrijvingHet geformuleerde doel, vallend onder de noemer ‘Milieubeheer', richt zich op het behouden en zo mogelijk versterken van de fysieke leefomgeving door uitvoering van vergunningverlening, toezicht, handhaving en planadvisering. Het betreft de uitvoering van wettelijke beheersmatige taken, Wet milieubeheer, die zijn ondergebracht in de OVIJ. Waar mogelijk zal de expertise van de OVIJl meer dan voorheen ingezet worden ter ondersteuning van de ambities op het gebied van circulariteit, (bedrijfs)afval en energie. De producten zijn: vergunningen, handhaving en toezicht en milieuadvisering in projecten. Doordat de taakuitvoering van vergunningverlening, toezicht en handhaving is ondergebracht bij de OVIJ voldoet dit aan de landelijke kwaliteitscriteria. Welke prestaties gaan we leveren?Uitvoeren van het convenant Bodem en Ondergrond 2016-2020.Uitvoeren actieplan Omgevingslawaai 2013-2018; met specifiek aandacht voor combinatiemogelijkheden van thema’s energie en geluid bij gevelsaneringsprojecten.Voorbereiding project sanering asbestdaken. Waar mogelijk worden combinaties gezocht met toepassing van zonnepanelen en afkoppeling van hemelwater.Uitvoeren van het Handhavingsprogramma met hierin specifieke aandacht voor thema’s energie (extra controles) en afval.Uitvoeren actualisatieprogramma vergunningen.Kwalitatief goede advisering op gebied van bodem- en ondergrond, geluid, lucht, energie en milieuplanologie. Met extra aandacht voor de thema’s circulariteit, energie en afval. Als voorbeeld kan hier de Taskforce Zonne-energie worden genoemd.In 2018 zal voor het eerst met een output gestuurde begroting OVIJ worden gewerkt.Nieuwe ontwikkelingenIn 2016 is de impactanalyse gemaakt wat de gemeentelijke bodemopgave op basis van het convenant Bodem- en Ondergrond 2016-2020 en de Omgevingswet zal zijn. De gemeente zal als bevoegd gezag meer dan nu verantwoordelijk zijn voor de kwaliteit van bodem en grondwater. Op basis van deze analyse is het actieplan 2016-2017 opgesteld. We zijn structureel in overleg met de provincie voor een “warme overdracht” en overname van verontreinigingspluimen met bijbehorende afkoopsommen. Dit uiteraard binnen kaders van Gebiedsgericht Grondwaterbeleid. Apeldoorn heeft door het Gebiedsgericht Grondwaterbeleid, de aanpak van de spoedlocaties en de nazorgprogramma’s (voormalige stortlocaties en overige locaties) al belangrijke stappen gezet. Er is weer dynamiek in de bouwsector waardoor er weer mogelijkheden zijn van gecombineerde aanpak van bodem- en grondwaterverontreiniging met bouwontwikkelingen. Hiervoor wordt o.a. gebruik gemaakt van de beschikbare middelen in de bestemmingsreserve BROA.Asbesthoudende daken worden in verband met de volksgezondheid van rijkswege vanaf 2024 verboden. Het is aan de lagere overheden om te zorgen dat de eigenaren de noodzakelijke verwijderingsmaatregelen treffen. Dit voorkomt hoge kosten voor handhaving vanaf 2024. Hiertoe is in 2017 het project sanering asbestdaken gestart, waarbij in de eerste fase de aanwezigheid van asbestdaken in onze gemeente in kaart wordt gebracht. Dit moet resulteren in een doelgerichte aanpak om de eigenaren te informeren en te motiveren. De gemeente zal met haar eigen vastgoed een voorbeeldfunctie vervullen. De projectleiding is belegd bij OVIJ. Waar mogelijk worden combinaties gezocht met het aanbrengen van zonnepanelen en afkoppeling van hemelwater en kunnen stimuleringsbijdragen gestapeld worden. Wij stellen u voor om, vooruitlopend op de vaststelling van het projectplan m.b.t. de kosten van de inventarisatie en van het stimulerings- en communicatietraject, hiervoor € 50.000 per jaar beschikbaar te stellen. 3. Een versnelde transitie naar meer energiebesparing en meer duurzame energieopwekking, energieopslag en meer balans tussen vraag en aanbod van energieDoelstellingen3. Een versnelde transitie naar meer energiebesparing en meer duurzame energieopwekking, energieopslag en meer balans tussen vraag en aanbod van energieOmschrijvingEnergie leeft. Meer en meer wordt de noodzaak gevoeld om ‘iets’ met energie te doen. Bedrijven, overheden maar vooral burgers zoeken naar mogelijkheden om ook concrete stappen te zetten. Waarom fossiele brandstoffen gebruiken als er ook duurzame grondstoffen beschikbaar zijn? Waarom überhaupt energie gebruiken, als we het zoveel kunnen verminderen? De energietransitie is een van de grootste opgaven waar we voor staan. In 2018 gaan we aan de slag met de realisatie van de uitvoeringsagenda energietransitie 2017-2020. Het gaat om veel maatregelen zoals het Energieloket “Energiek wonen” en de proeftuinen Wijk van de Toekomst waar de koers richting aardgasloos wordt ingezet (bijvoorbeeld met de pilots synthetisch gas en/of all electric). In dorpen en wijken bekrachtigen we de samenwerking met onze partners in de energietransitie, en werken we samen met burgerinitiatieven o.a. in Loenen, Kerschoten, De Maten, Beekbergen, Lieren en Oosterhuizen en VvE’s (Lindenhove). We maken grote stappen in diverse projecten. Het project Renovatiesprong Apeldoorn is gericht op verduurzaming van de bestaande woningen in De Maten en wordt in partnerschap met het lokale bedrijfsleven uitgevoerd. In Loenen wordt met partners uit Nederland, België, Groot-Brittannië en Ierland, onder voorbehoud van toekenning van Europese gelden, een community-based virtual power plant, c-VVP ontwikkeld. Deze ‘virtuele energiecentrales’ spelen een rol bij het balanceren van de energievraag. Apeldoorn zet in op de opschaling van dergelijke c-VVP’s. Het project is een vervolg op het succesvolle Europese Interreg project ‘ACE’ in Loenen. We maken grote stappen in het onderzoek naar de ruimtelijke inpassing van grootschalige -energie- projecten en zetten de stap van visies naar concrete realisatie strategieën en de uitvoering daarvan oa. door de juiste randvoorwaarden met elkaar te bepalen. De Omgevingswet kan hierbij ondersteunend zijn. We zetten extra in op initiatieven als nul op de meter (NOM) voor nieuwbouw en een versnelling bij bestaande bouw richting NOM. We bieden een uitgekiend palet aan financiële instrumenten aan waaronder financiering en/of subsidie om de energietransitie een “boost” te geven. Om deze ambities te realiseren is een is politiek leiderschap op alle fronten cruciaal. Op basis van een fundament van gerichte lobby, een uitgekiend palet van financiële regelingen en een effectieve communicatieaanpak richten we ons in 2018 op de uitvoering van de Apeldoornse Energie Agenda. Deze bevat prestaties op de thema’s:· Informeer en adviseer;· Besparing en opwekking in en op woningen en gebouwen;· Industrie, MKB en landbouw;· Schone mobiliteit;· Grootschalige duurzame energie en· Monitoring.Welke prestaties gaan we leveren?We informeren, stimuleren en adviseren in het transitieproces.We informeren over financieringsmogelijkheden bij derden of stellen zelf (financiële) arrangementen beschikbaar.We ondersteunen en adviseren (lokale) energie initiatieven.Nieuwe ontwikkelingenIn 2018 gaan we met de uitvoeringsagenda energietransitie 2017-2020 nog intensiever inzetten op wat we in 2017 hebben opgestart (o.a. Energiek Wonen, Energieloket en ontzorgen inwoners en bedrijven, ruimtelijke inpassing). Wij beogen de energietransitie te versnellen en daarbij substantieel sneller te gaan dan de landelijke trend om op die manier als Apeldoorn zo snel als mogelijk energieneutraal te zijn. Voor realisering van dat scenario is extra budget nodig: € 630.000 in 2018, € 1.130.000 in 2019, € 1.520.000 in 2020 en € 1.320.000 in 2021 voor:Extra formatie voor de uitvoering van het programma incl. monitoring (1 fte) en communicatie (0.5 fte);Uitbestedingbudget om grote stappen te zetten in de gebouwde omgeving, voorbeelden te creëren en de energietranstie bij bedrijven te versnellen, financiering beschikbaar te stellen en communicatie-activiteiten te intensiveren; Apeldoorn heeft de hoge ambitie om energieneutraal te worden. Als lid van de Cleantech Regio bouwt Apeldoorn aan een agenda 055 CLEANTECH 2030. De uitvoeringsagenda Energietransitie 2017-2020 speelt ook in 2018 een belangrijke rol in het versnellen van de energietransitie in Apeldoorn. De intentie is om de nadere uitwerking over (financiële) rolneming en communicatie na de zomer van 2017 met u te bespreken. Met dit extra budget kunnen we een belangrijke impuls geven aan de versnelling van de energietransitie. We beseffen ons dat er nog veel opgaven te realiseren zijn de komende jaren. Ook is deze ontwikkeling voor ons aanleiding geweest om de opvangbuffer voor toekomstige ontwikkelingen te verhogen. Indicatoren* Label A inclusief A+ en A++; Label A++ is de meest energiezuinige categorie.N.B.: het aantal geregistreerde labels in 2016 is ca. 28.000 woningen. Dit is iets meer dan 1/3 van de woningvoorraad en het betreft voornamelijk huurwoningen.