Ambities & speerpuntenDoelen, prestaties & nieuwe ontwikkelingenRisico'sFinanciënVerbonden partijenDoelen & Prestaties1. Alle burgers doen zo goed mogelijk zelfstandig, volwaardig met een aanvaardbare kwaliteit mee aan de samenleving en worden ondersteund waar nodigDoelstellingen1. Alle burgers doen zo goed mogelijk zelfstandig, volwaardig met een aanvaardbare kwaliteit mee aan de samenleving en worden ondersteund waar nodigOmschrijvingWij zetten in op een samenleving waar plaats is voor iedereen, ongeacht leeftijd, gezondheid of afkomst. We stimuleren dit door in te zetten op algemene voorzieningen zoals het vrijwilligerswerk, preventie, mantelzorgondersteuning en toegankelijkheid van voorzieningen in de brede zin van het woord. Er is al een breed netwerk van algemene voorzieningen dat vrij toegankelijk is voor inwoners met ondersteuningsbehoeften, zoals ontmoeten, dagbesteding en inwonersondersteuning. We stimuleren initiatieven van inwoners en zetten in op het voorkomen van overlast op straat. Waar nodig zetten we maatwerkondersteuning in, gericht op herstel, het vergroten van de zelfredzaamheid en het verstevigen van het eigen sociale netwerk. Effectindicatoren:Rapportcijfer voor het beleven van het eigen welzijn door de Apeldoornse burgers;Rapportcijfer van de burger voor de geleverde zorg;Aantal cliënten met een maatwerkindicatie Wmo (per 10.000 inwoners).Welke prestaties gaan we leveren?1.1 We implementeren de Transformatieagenda Algemene Voorzieningen Wmo en Jeugd 2018-2020 gericht op preventie zodat onze inwoners elkaar in de wijk kunnen ontmoeten en er voldoende mogelijkheden voor dagbesteding zijn:zorgen voor algemene voorzieningen die kwalitatief goed zijn en aansluiten op de behoefte van de deelnemers, te meten door cliëntervaring;een toename van het aantal bezoekers (met name op ontmoetingsplekken);zorgen voor verschuiving van maatwerkvoorzieningen naar algemene voorzieningen.1.2 We implementeren de actiepunten uit de Transformatie agenda Maatschappelijk Opvang en Beschermd Wonen zodat onze kwetsbare inwoners veilig kunnen wonen en een passende dagbesteding hebben:we zorgen voor voldoende passende woonplekken in de wijk met ambulante begeleiding of in een beschermde woonvorm;we zorgen voor passend werk of dagbesteding;we volgen de instroom, doorstroom en uitstroom van cliënten uit beschermd wonen;jaarlijks meten we het aantal dak- en thuisloze zwerfjongeren in onze regio.1.3 We werken cultuur sensitief zodanig dat inwoners met een andere culturele achtergrond passend worden ondersteund.we trainen organisaties en professionals in cultuur sensitief werken;ons zorgaanbod sluit aan bij de verschillende culturele achtergronden;we werven medewerkers met een achtergrond vanuit verschillende culturen.1.4 Onze dienstverlening is integraal en gaat uit van de behoeften en wensen van onze kwetsbare inwoners, zodanig dat de zelfredzaamheid wordt vergroot.de cliënttevredenheid neemt toe;er is een verschuiving van het aantal maatwerkvoorzieningen ten gunste van de algemene voorzieningen;via de CMO's verstevigen we de samenwerking tussen professionals in de wijk;het leertraject gegevensdeling voor professionals, zodat privacy en veiligheidsrisico's wordt voortgezet.1.5 We gaan door met de ondersteuning van vrijwilligers en mantelzorgers, zodanig dat zij in staat zijn hun taken te blijven volhouden:met het mantelzorgcompliment geven we de mantelzorgers een steuntje in de rug;er is voldoende passende respijtzorg;onderzocht wordt hoe vrijwilligerswaardering vorm kan krijgen.1.6 We zorgen voor voldoende passende woningen zodat ook kwetsbare inwoners zelfstandig kunnen wonen en meedoen aan de maatschappij (steronderwerp 9.3 opvang statushouders en asielzoekers):we maken prestatie afspraken met woningcorporaties en huurdersbelangenorganisaties waarmee we kunnen voldoen aan onze transformatie opgave;er is voldoende spreiding van kwetsbare inwoners over de wijken zodat de draaglast per wijk acceptabel is;we komen met concrete aanbevelingen voor (alternatieve) woonvormen gebaseerd op onze ervaring opgedaan in verschillende woon pilots.Nieuwe ontwikkelingenZorg en ondersteuning worden steeds meer per stadsdeel georganiseerd en krijgen steeds vaker vorm in de eigen buurt. Het Centrum voor Maatschappelijke Ondersteuning (CMO) krijgt vier locaties in de stadsdelen. De medewerkers van het CMO worden de spin in het web in de wijk. Dit geldt zowel voor de Wmo als voor Participatie en voor Jeugd waar er raakvlakken zijn met het CJG. Zij moeten ervoor zorgen dat er passende verwijzingen plaatsvinden en coördineren de complexe zorg- en hulpvragen.In de loop van 2017 wordt verder besloten over de ontwikkeling van de CMO’s. De keuze voor een organisatievorm van het CMO wordt in 2017 voorbereid. In 2018 zal de verdere implementatie plaats vinden. Vooralsnog wordt daarom een PM-post opgenomen, een uitwerking van de voorstellen volgt volgend jaar, in de MPB 2019-2022.Indicatoren2. Burgers leven zo veel mogelijk in veiligheid en gezondheidDoelstellingen2. Burgers leven zo veel mogelijk in veiligheid en gezondheidOmschrijvingDe GGD Noord Oost Gelderland (GGD NOG) voert de taken van de Wet publieke gezondheidszorg zodanig uit dat iedereen een gelijke kans heeft op een optimale gezondheid. De GGD adviseert de gemeente bij vraagstukken en beleidsontwikkeling waar de volksgezondheid een rol speelt. Het Centrum voor Jeugd en Gezin voert vanaf 2017 de jeugdgezondheidszorg uit, waarbij alle kinderen tot 18 jaar periodiek gescreend worden ten behoeve van een gezonde ontwikkeling.Welke prestaties gaan we leveren?We maken afspraken met de GGD over de uitvoering van de taken en bewaken de uitkomsten zodanig dat wij als gemeente in staat zijn om rekening te houden met het volksgezondheidsaspect in onze bedrijfsvoering en burgers optimaal beschermd zijn tegen gezondheidsbedreigingen.Nieuwe ontwikkelingenHet stimuleren van meer bewegen door het structureel inbedden van de JOGG-aanpak.In Apeldoorn werken wij aan een integrale en sluitende aanpak die er toe moet leiden dat meer jongeren in de gemeente een gezonde leefstijl ontwikkelen: de Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG)-aanpak, waarvan de eerste fase loopt van 2015-2017. Na afronding van fase I, willen wij als JOGG-gemeente doorontwikkelen tot een structurele aanpak geborgd is in activiteiten op het gebied van gezondheid, preventie, onderwijs, zorg en sport. Dit betekent dat wij opnieuw afspraken maken met het ondersteuningsbureau JOGG Nederland voor continueren van Apeldoorn als JOGG-gemeente, inclusief inzet JOGG-regisseur en de daarbij behorende financiën.Fase I is vooral nadrukkelijk ingestoken op het bekend maken van de JOGG-aanpak, waar staat het voor, wat houdt het in en wat willen we ermee bereiken? Implementatiefase, netwerken, verbinden en waar mogelijk de eerste activiteiten realiseren. Het borgen van de JOGG-aanpak en de daarbij behorende activiteiten willen we in fase II nadrukkelijk prioriteren en realiseren, Dit betekent opnieuw een commitment van drie jaar, inclusief ondersteuning vanuit het landelijk bureau JOGG Nederland. In deze fase worden de gerealiseerde netwerken, verbindingen en doelen uit de afgelopen drie jaar omgezet in concrete activiteiten die allen tot doel hebben de jeugd een gezonde leefstijl te laten ontwikkelen. Activiteiten worden ontwikkeld in samenwerking met partners uit de sport, het onderwijs, de gezondheid, preventie en zorg. Zowel bestuurlijk als ambtelijk is geconcludeerd dat de regionale samenwerking weinig tot geen meerwaarde heeft en pas een duidelijkere rol kan krijgen als de JOGG-aanpak lokaal “goed staat” en een structurele borging heeft binnen onze gemeente. Voor fase II zien wij dan ook geen rol in deelname in regionaal verband, maar ligt de focus op de lokale doorontwikkeling van de aanpak. Wij stellen voor om voor fase II van de JOGG aanpak voor 2018-2020 een jaarlijks bedrag van € 41.000 beschikbaar te stellen. Het Uitstapprogramma Prostitutie zoals dit in 2016 is opgezet en wordt uitgevoerd door MEE-, de VNOG en overige ketenpartners heeft nu een sluitende aanpak. Het programma heeft tot doel prostituees (m/v) vanaf 23 jaar die in de prostitutie werken en daar mee willen stoppen, te helpen om blijvend een andere invulling aan hun leven te geven. De ontwikkeling van de ketenaanpak is in 2016 en 2017 bekostigd vanuit het Veiligheidshuis VNOG, dus vanuit de 22 gemeenten in de regio Noord en Oost Gelderland. Bij de start is afgesproken dat het wenselijk is om een ketenaanpak voor de hele regio te ontwikkelen, maar dat op kleine schaal gestart wordt, d.w.z. alleen in Apeldoorn. De financiering vanuit de VNOG was daarbij tijdelijk, gedurende de opstartfase. Zodra de ketenaanpak staat, dient de gemeente zelf de kosten te dragen voor de zorg en begeleiding die aan prostituees geboden wordt.In de motie Switch is het college gevraagd de continuïteit van het veelbelovende uitstapprogramma te garanderen. De voortzetting van het programma vraagt om het inkopen van prostitutie maatschappelijk werk. Dit houdt in het contact leggen met prostituees die zijn aangemeld en ervoor zorgen dat de prostituees toegeleid worden naar de reguliere dienstverlening op het gebied van werk, inkomen, huisvesting en/of zorg. Naar verwachting zal deze taak extern ingekocht worden bij een maatschappelijke instelling die de hulp en begeleiding verzorgt.Wij stellen voor om voor het uitstapprogramma een structureel bedrag van € 30.000 beschikbaar te stellen.